ASPEK DALAM PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
1. Aspek Konsep
Satu idea yang melihat semua pelajar mempunyai hak yang sama untuk belajar di dalam kelas tanpa membezakan mereka dari segi jantina, kelas sosial, etnik ataupun kriteria yang lainnya.
2. Aspek Gerakan
Usaha untuk mengubah institusi-institusi pendidikan sehingga pelajar daripada semua kaum, kelas sosial, jantina dan sebagainya memiliki peluang yang sama untuk belajar.
3. Aspek Proses
Proses untuk mencapai tujuan agar kesamaan pendidikan dapat dicapai oleh semua pelajar.
SUMBER RUJUKAN :
- Yasmin Ahmad, Najeemah Mohd Yusof. (April 2015). Jurnal Kepimpinan Pendidikan. Kompetensi Kepelbagaian Budaya dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik di Sekolah Menengah Kebangsaan di Malaysia, Bil 2, Isu 2.
- Dr. Nur Hanani Hussin, Prof. Dato' Dr. Ab. Halim Tamuri. (2017). Pembelajaran Abad Ke-21 Dalam Kepelbagaian Budaya, 8-9.
Comments
Post a Comment